Czy człowieka można lepiej poznać na podstawie tego, w jaki sposób używa telefonu? Są źródła, które twierdzą, że tak. Chodzi o to, w jaki sposób korzystamy z komórek, np. czy wolimy głośne dzwonki i rozbrzmiewające w całym pomieszczeniu powiadomienia, czy stawiamy na wibracje lub brak dźwięków. Podobno zdradza to, jaki jest nasz charakter.
Badania psychologiczne związane z telefonami komórkowymi raczej skupiają się na zjawisku uzależnienia od komórek (np. nomofobia), tym, jak wpływają na rozwój dziecka, naukę, więzi społeczne czy rozpraszanie uwagi, a nawet zjawisko tzw. fantomowych dzwonków i wibracji
Jednak aktywnym obszarem badań jest przewidywanie podstawowych cech osobowości na podstawie danych z telefonów komórkowych – świadczy o tym analiza Phone-based Metric as a Predictor for Basic Personality Traits2. Opisywane są one za pomocą pięciu cech: otwartość (O), sumienność (C), ekstrawersja (E), ugodowość (A) i neurotyzm (N). Czy więc dane z telefonów komórkowych mogą być wykorzystywane do przewidywania cech osobowości, nawet tych, które na pierwszy rzut oka nie wydają się z nimi bezpośrednio związane? Autorzy stwierdzają, że tylko ekstrawersja i, w pewnym stopniu, neurotyzm mogą być przewidywane na podstawie wzorców użytkowania smartfona.